Leuk en leerzaam eerste seizoen Botenwacht: twee tips voor als je geen zin hebt in pech onderweg

Reacties uitgeschakeld voor Leuk en leerzaam eerste seizoen Botenwacht: twee tips voor als je geen zin hebt in pech onderweg blog, Botenwacht, onderhoud

Sinds 1 april is The Coon erkend steunpunt van BotenWacht Nederland, een landelijk netwerk van bootreparatiebedrijven dat hulp verleent aan watersporters die met pech stranden. Dat betekent dat wij pechgevallen in onze regio – en soms een beetje daarbuiten – zo snel mogelijk te hulp schieten. Het eerste seizoen zit er voor ons nu op! We kijken terug op een bijzonder leuke en ook leerzame ervaring.

Toegegeven. Soms is het afzien. Want natuurlijk komen de meeste meldingen binnen op de meest ongunstige momenten. ’s Avonds laat of in het weekend. Als je net lekker op de bank zit of aan tafel wilt. Maar de dankbaarheid is des te groter. Je wordt altijd opgelucht onthaald, als redders in nood. In totaal kwamen we ruim 25 keer in actie dit seizoen en slechts één keer konden we iemand niet op weg helpen (in verband met de garantie op de motor).

Deze ervaringen leren ons ook veel. Zo vielen ons twee dingen op dit seizoen:

  1. Bespaar niet op onderhoud!
    Veel van de pechgevallen kun je voorkomen door meer en beter regulier onderhoud. Veel mensen laten het onderhoud over aan niet-gespecialiseerde bedrijven zoals automonteurs en bezuinigen op de kwaliteit van onderdelen. Het is verleidelijk. Maar goedkoop blijkt in veel gevallen helaas vooral duurkoop. Aanbieders die goedkoop onderhoud aanbieden, verzorgen over het algemeen oppervlakkig onderhoud aan de motoren. Ze vervangen wat vloeistoffen en hier en daar een filter, maar de vervuiling van filters en brandstoftanken wordt vaak vergeten. Wil je er zeker van zijn dat je niets over het hoofd ziet: zie onze checklist met inspectiepunten.
  2. Neem de tijd om je probleem helder te maken
    Als je tegen problemen aanloopt bij het varen, let dan goed op de signalen die je schip je geeft. Onze ervaring is dat mensen veel moeite hebben om te vertalen wat er nu daadwerkelijk aan de hand is. En dat is belangrijk voor ons om je snel weer op weg te helpen. We zagen zelfs dat het ook voor extra problemen kan zorgen. Zo was er iemand die meerdere keren met pech kwam te liggen. Diverse collega-bedrijven hadden al naar het schip gekeken en er was al voor een flink bedrag aan gesleuteld maar het echte probleem werd niet opgelost. Uiteindelijk bleek na uitgebreid doorvragen dat een nieuw tankdopje de oplossing was. Het was voor deze watersporter mooi geweest als ze daar eerder achter waren gekomen.

Lees hier ook het reisverhaal en ervaring met onze Botenwachtservice van Paul Koerselman en zijn vrouw.

 

Comments are closed.